Jak vybrat ideální kryt na iPhone?

Věčná otázka a diskuze. Jaký kryt na svůj iPhone mám zvolit? Je lepší plast, silikon, kůže nebo snad nějaký speciální nerozbitný obal? Snad každý uživatel někdy tuto otázku řešil. V poslední době se také potkávám s mnoha lidmi, kteří na kryty již rezignovali a nosí čistý iPhone. Je jisté, že tím riskují nějaké poškození a mnohokrát na těle jejich přístrojů lze nalézt drobné oděrky a škrábance.

Mě osobně se také iPhone nejvíce líbí naprosto čistý, ale na druhou stranu velmi rád experimentuji a několikrát do týdne kryty měním. Mám z toho radost a líbí se mi, že pokaždé držím v ruce nové zařízení. Kryt snadno mohu sladit s oblečením či událostmi, které mě daný den čekají. Mám vyzkoušeno, že některé kryty jsou lepší když jdu například do hor na výlet nebo když výrážím do města fotografovat.

Podobně jsem na tom i s materiály, ze kterých jsou kryty vyrobeny. Chvíli se mi zamlouvá plast, poté zase dřevo a v poslední době jsem si pohrál i s carbonem. Neodiskutovatelným faktem samozřejmě zůstává, že volba krytů je ryze subjektivní a co se líbí mě, se již nemusí líbit druhým. Jsou lidé, kteří vybírají kryty podle ceny, jiní zase podle toho, co je zrovna v obchodě dostupné. Mnoho uživatelů vybalí iPhone z krabičky, nasadí kryt a sundají ho až za několik let, kdy iPhone prodávají. Co uživatel, to originální přístup.

Není žádným tajemstvím, že patřím mezi sběratele krytů. Na každý model iPhonu mám doma minimálně jeden kryt, které různě předávám s tím, jak se v rodině iPhony dědí. Na iPhone 6 Plus mám okolo deseti krytů. Všechny kryty jsou vyrobeny z různých materiálů, tedy nejčastěji střídám silikonový kryt od Applu, kožený obal od Applu, dřevěný kryt od české značky Thorn, hliníkový bumper, několik plastů a dva carbonové kryty. Nabízí se otázka, jaký kryt je nejlepší a nejvhodnější?

Silikon a kůže od Applu

Apple vždy nabízel prémiové a kvalitní příslušenství. Již od pětkových iPhonů má také v nabídce i vlastní kryty. Z počátku nabízel pouze obaly kožené, ale s příchodem iPhonu 6 a iPhonu 6 Plus se tato nabídka rozrostla i o kryty silikonové. Každý uživatel si může vybrat z několika barevných provedení, které s novými iPhony výrazně přibyli.

Ve své sbírce mám červený a modrý silikonový kryt. Do nedávné doby jsem měl i černý kožený, který mě příliš nevyhovoval. Kožený kryt jsem používal asi půl roku zcela bez problémů. Následně z ničeho nic začal pouštět barvu, což se mi příliš nezamlouvalo. Problémy u koženého krytu se také projevily u každodenního používání. Kryt mi klouzal z ruky a mnohokrát se mi stalo, že mi iPhone málem spadl na zem.


Zcela opačnou zkušenost mám však se silikonem od Applu. Kryt i po necelém roce používání vypadá stále jako nový. Výhodou je také to, že na něm nejsou vidět žádné škrábance, oproti krytu koženému. Samozřejmě záleží i na zvolené barvě.

U silikonové krytu se mi také líbí, že perfektně kryje všechny konektory včetně čočky fotoaparátu. Stejně tak má vystouplé hrany a snadno tak mohu iPhone otočit displejem dolů a nemusím se obávat, že by se poškrábal. Kryt také více než dobře tlumí drobné pády či otřesy. Výhodou je, že si ho mohu sladit s řemínkem k Apple Watch.

Silikonové a kožené kryty od Apple lze koupit prakticky v každém Premium reseller obchodě, Apple Storu či na internetu. Cena se také liší, přičemž platí pravidlo, že silikon je o něco levnější než kůže.

Tuning pro iPhone - Carbon

Poslední měsíc jsem na svém iPhonu testoval ojedinělý a speciální kryt vyrobený z čistého carbonu. Musím říct, že ze všech kdy testovaných krytů je tento nejtenší a vždy když ho vezmu do ruky, tak mi přijde, jako kdybych žádný kryt neměl. Carbonový kryt je určen pouze pro nejnovější iPhony, tedy iPhone 6(S) a iPhone 6(S) Plus.

Vybírat můžete hned ze dvou provedení, a to matný nebo lesklý. Oba kryty jsou zajímavé i po designové stránce. Na obou koncích naleznete zajímavé vykrojení, kterým se na první pohled odlišíte od průmyslově vyráběných krytů. Obaly jsou vyrobeny z čistého carbonu a rozhodně se jen tak nezlomí či nerozbijí.


V dlani pak sedí naprosto skvěle. Osobně se mi nestalo, že by nějak klouzal či se mi zvýšeně potila ruka. Carbonový obal kryje pouze záda vašeho iPhonu, včetně postranních konektorů. S čočkou u fotoparátu je to velmi těsné a s krytem jsou téměř ve stejné rovině.

Osobně se mi na carbonovém krytu líbí jeho vzhled a tloušťka. Pokud hledáte tenký a dobře vypadají kryt, carbon může být dobrá volba.

Návrat ke kořenům

Zcela opačný kryt a příslušenství nabízí česká firma Thorn a jejich kryty Thorncase. Ty jsou vyrobeny z přírodních materiálů. Na výběr máte buď bambusový nebo ořechový kryt.

Každý má samozřejmě jiné vlastnosti. Osobně se mi více líbí kryt bambusový, který je sice méně odolný než ořechové dřevo, ale v ruce působi jemněji. Všechny kryty jsou ručně dělané, takže platí pravidlo, co kus to originál. Na každém krytu lze nalézt různé záhyby a praskliny, které na druhém krytu nenaleznete.

Thorncase se tak může pochlubit originálním zpracováním, který razí jiný smysl používání. Díky krytu se snadno odlišíte od davu a plastových obalů. Velmi se mi také líbí to, že firma nabízí zakázkové gravírování. Stačí přinést nějakou vlastní fotografii či obrázek a výrobci vám ho dle požadavků umístní na zadní stranu krytu.

Thorncase vaše zařízení logicky zvětší, jelikož kryty jsou poměrně masivní. V ruce tak může působit jako pořádný kus dřeva, který samozřejmě u pluskových iPhonů nemusí sedět každému uživateli. Na druhou stranu se vám nemůže stát, že by vám iPhone jen tak lehce vypadl na zem.


U výrobců velmi oceňuji preciznost provedení, jelikož telefon padne do krytu jak ulitý. Vnitřní strana krytu je také vypolstrována a všechny hrany jsou pečlivě obroušeny. Nemusíte se tak obávat, že by se vám iPhone nějak poškodil či poškrábal.

Kryt od Thorncase se skládá ze dvou částí. Při nasazování musíte nejprve nasadit vrchní část a poté tu spodní. Obě části u sebe drží díky dřevěnému zámku, který se jen tak nerozpojí. Příjemné je i to, že výrobci ke každému zakoupenému krytu nabízí doživotní záruku. Pokud vám tedy náhodou spadne na zem, můžete všechny části přinést do obchodu a výrobci vám je dají dohromady.

Při každodením testování je cítit, že nedržíte v ruce chladný kov, ale příjemný kus dřeva, se kterým je zcela jiná práce a uživatelská zkušenost. Všechny kryty lze zakopit na stránkách Thorncase přičemž cena se liší dle typu iPhonu. Stejně tak si připlatíte pokud chcete nějaký originální gravírovaný obrázek.

Hliník: Chladný kov

Pokud nemáte v oblibě klasické kryty, můžete sáhnout po stylových bumperech, tedy rámečkách, které kryjí pouze boky iPhonu. Bumperů jsem vyzkoušel hned několik, a to jak plastové tak i hliníkové. Nakonec jsem zůstal u chladných kovů - hliníku.

Zajímavé řešení nabízí firma Verus, která nabízí hliníkové bumpery různých odstínů. Snadno si tak můžete vybrat barvu hliníkového rámečku, který bude sedět s vaším iPhonem.

Kryt se skládá ze dvou částí. Jako první si na své zařízení nasadíte měkkou vrstvu TPU (termoplastický polyurethan), který chrání iPhone proti případným otřesům a škrábancům. Na to navlečete jeden kus pevného a užavřeného hliníkového rámečku. Ten má již dopředu vytvořená tlačítka pro ovládání hlasitosti a bočního tlačítka pro režim spánku.


Hliníkový rámeček od Verusu je čistě eloxovaný a do nejmenšího detailu propracovaný. Navíc z obou stran rámeček přesahuje, takže se nemusíte obávat položit iPhone na stůl či displejem dolů. Bumper od Verusu se i příjemně drží, i když iPhone výrazněji zvětší.

Podle mého názoru je Bumper ideálním řešením pro lidi, kteří chtějí zachovat čistý vzhled iPhonu a přitom mít alespoň nějakou ochranu. V kombinaci s nerozbitnou přední fólií či nějakým sklem tvoří ideální koncept.

Bumper od Verusu lze zakoupit na stránkách easystore přičemž cena se liší dle zvoleného modelu a typu iPhonu.

Plast

Pravděpodobně nejpoužívanější materiálové provedení krytů pro iPhone je obyčejný plast. Vybírat lze z široké nabídky provedení, barev, motivů či konceptů. Plastové kryty vyrábí hned několik výrobců a snad v každém obchodě s Apple příslušenstvím lze nalézt hned několik typů.


Osobně jsem vyzkoušel průhledné plastové kryty a několik obyčejných čínských obalů, které lze za pár dolarů zakoupit například na AliExpress. Můžete zde nalézt snad jakýkoliv motiv, který si usmyslíte.

Plastový kryt je rozhodně vhodná alternativa v případě, že chcete mít iPhone dostateně chráněný a nevadí vám, když se kryt zničí, ošoupě či jinak odře. Některé plastové kryty se také výrazně mastí či snadno zapotí. Také se mi stalo, že mi jeden plastový kryt poškrábal iPhone, a to až skrze lak.

Poučení, které z toho plyne je to, abyste kupovali plastové kryty, které jsou přímo určené pro daný typ vašeho zařízení. Stejně tak dávejte pozor na nekvalitní zmetky či nějaké ostřejší výstupky. Osobně si vždy kryt nejdříve dobře prohlédnu, očistím, prohmatám rukou a teprve potom nasazuji na iPhone. Pozor dávám také v případě, že se iPhone v krytu hýbe či jinak posouvá.


Jaký tedy vybrat?
Říct, který kryt či materiál je nejlepší prakticky nelze. Každému vyhovuje a sedí zcela něco jiného. Na druhou stranu si myslím, že je rozhodně fajn si vyzkoušet a otestovat co nejvíce materiálů a různě s tím experimentovat. Snadno tak zjistíte, co vám sedí. Dobrým tipem může být i větší zásoba obalů, které dle potřeby můžete měnit.
Osobně mám asi největší uživatelskou zkušenost se silikonovými kryty od Applu. Pokud bych tedy měl jeden vybrat, byl by to právě on. Sice na první pohled může na iPhonu působit laciným dojem, ale svoji práci zastane více než dobře.